Tijd om je onderneming te evalueren!

Tijd om je onderneming te evalueren!

We naderen het einde van het jaar. Het ideale moment om eens een evaluatie van je onderneming te houden van het afgelopen jaar. Welke 6 zaken moet je zeker eens checken?

 

1. Je nieuwe klanten

Een belangrijke vereiste voor je onderneming. Nieuwe klanten zijn noodzakelijk om je zaak draaiende te houden. Ben jij op de hoogte van de hoeveelheid nieuwe klanten die je het afgelopen jaar hebt bediend? Maak eens een vergelijking met het jaar ervoor.

Is dit in stijgende lijn? Of juist in dalende?

Denk dan eens na over welke zaken je kunt doen om dit aan te pakken.

Moet je meer investeren in marketing? Staat de klantenbeleving wel centraal in je businessmodel?

 

2. Je bestaande klanten

Nieuwe klanten zijn belangrijk maar het houden van klanten is nog belangrijker. Zij zijn niet enkel essentieel om te blijven groeien maar zij zijn ook goede ambassadeurs om nieuwe klanten te bekomen. Heb jij een zicht op het aantal terugkerende klanten?

Nee? Probeer dat dan zeker eens te meten en vraag hen ook waarom ze terugkomen via sociale media, een online enquête of vraag het op de man af.

Hoe verhoog je het aantal terugkerende klanten?
Ga op zoek naar de toegevoegde waarde die je hen kan bieden (vb. gratis advies).

 

3. Projecten

Welke nieuwe projecten zijn er dit jaar allemaal van start gegaan? Hoe lopen die?
Welke problemen heb je ervaren?

Neem ieder project eens onder de loep en denk eens na over welke zaken goed en welke slecht verliepen. Neem de goede zaken mee en denk na over hoe je de slechte kon oplossen.

Dit hoef je niet alleen te doen, zit samen met het team die verantwoordelijk was voor dit project.

 

4. Prijszetting

Een evaluatie van je prijs is iets dat je elk jaar wel eens kan bekijken. Kloppen de prijzen nog? Zijn de klanten nog steeds bereid om deze prijs te betalen? Is het marktconform?

Vergelijk eens met de concurrenten maar verlies je eigen strategie niet uit het oog.

 

5. Leveranciers

Ben je nog steeds tevreden over je leveranciers? Zij hebben namelijk een grote impact op de kwaliteit die je levert, je winstmarges en je levertermijnen.

Baseer je op volgende zaken:

  • Is de leverancier nog betrouwbaar? Verloopt alles correct en op tijd?
  • Krijg je nog de gewenste kwaliteit?
  • Kun je vlot communiceren met hen?

 

6. Medewerkers

Loopt alles nog goed tussen je medewerkers? Word er goed gecommuniceerd? Weet jij waarom ze hun job graag doen? En over welke zaken ze soms liggen te piekeren?

Het is belangrijk om dit gedurende het hele jaar goed in het oog te houden zodat je niet voor verassingen komt te staan. Een eenvoudige manier om dit te doen is via ‘Management by walking around’. Ga iedere dag of iedere week eens lang bij al je medewerkers, zo verlaag je voor hen de drempel om jou aan te spreken.

Probeer ook om regelmatig evaluatiegesprekken of zoals wij het noemen ‘groeigesprekken’ te houden. Hier bespreek je samen met de medewerker de evolutie van het afgelopen jaar en bekijk je welke acties je samen kunt ondernemen om verder te groeien.

 

Deze evaluatie maakt het eenvoudiger om beslissingen te nemen voor het volgend jaar.
Maak een duidelijk actieplan (wie doet wat tegen wanneer?) Zo kun je er weer volop tegen aan!

 

Wil jij ook eens een evaluatie op vlak van HR?

Met onze id scan houden wij een spiegel voor en analyseren we jouw identiteit, strategie, organisatie en personeelsbeleid. Dit vertalen we voor jou in een uniek actieplan met concrete acties en doelstellingen.

Meer info? Contacteer gerd@idpunt.be!

Test

test

test